Széchényi 2020

IKT a tudás és tanulás világában - humán teljesítménytechnológiai (HPT) kutatások és képzésfejlesztés

TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0008


Eredmények, indikátorok

A projekt eredményeként benyújtott (magyarországi vagy nemzetközi) szabadalmi kérelmek (szabadalom, oltalom) száma (eljárás elindítása)

 

A szabadalom címe: Automatikus kivonatolás magyar nyelvű szöveg esetén

 

A találmány tárgya:

Magyar szövegből készítendő kivonat, ami a szöveg leglényegesebb mondatait tartalmazva adja vissza annak tartalmát.

 

A találmány alkalmazási területének rövid meg jelölése:

Könyvtárakban és adattárakban −digitális formában− elérhető szövegek esetén használható kivonat előállítására, mellyel a szövegben lévő információ visszakeresését segíti elő.

Használható bármely elektronikus szöveg rövid összefoglalójának megalkotására, ami lehet egy személy saját cikkének kivonata folyóiratok számára, egyéb szöveganyagok lényegének kiemelésére.

 

A találmánnyal megoldandó feladat megjelölését;

Napjainkban egyre nagyobb szerepet kap a tartalmi feltárás automatizálása. Ennek oka nyilvánvaló: a megjelenő információ tömeges jelenléte lehetetlenné teszi, hogy figyelemmel kísérjük akár csak a saját szakterületünkön megjelenő fejlesztéseket. Ezért fontos minden olyan kutatás, projekt, mely segítséget nyújt figyelmünk felkeltésében, a lényegi információk kiemelésében. Magyar nyelven elhanyagolt terület ez, hiszen nem létezik automatikus kivonatoló program. Ez indokolható a magyar nyelv rendszerének bonyolultságával, de nem csökkenti a megvalósítás szükségességét.

A szabadalom egy eljárás, mely magyar nyelvű szövegek esetén megvalósítja az automatikusan kivonatolást, a szöveg leglényegesebb mondatainak beazonosításával. Az eljárás az emberek lényegkiemelési technikájához hasonló gondolkodást szimulál, és speciális súlyozás alkalmazásával valósítja meg, hogy a kivonat az emberek gondolkodásához hasonlítson.

 

Benyújtás időpontja:  2014. október 8.

Benyújtás helye: Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala

Bejelentés ügyszáma:  P 14 00478

 

A projekt keretében megvalósuló K+F projektek

  1. A kulturális örökség digitális átalakulása
    1. A közgyűjteményi szakemberek IKT-műveltségének változása
    2. A digitális könyvtári hálózat szolgáltatásainak fejlesztése és kutatása
    3. A régiók kulturális örökségének hasznosítása az információs és tudásalapú társadalom építésében
  1. A digitális hozzáférés részletes tanulási vizsgálata
    1. IKT-támogatású humán teljesítménytechnológiai kutatások a tanárképzés területén
    2. Az információközvetítő szakmák újmédia-kompetenciái, az újmédia lehetőségei
    3. Adatbázisok, intézményi repozitóriumok, oktatói weboldalak oktatásban betöltött szerepének feltérképezése
  1. Az elektronikus tananyag- és rendszerfejlesztés új megoldásai
    1. Az alap- és középfokú oktató-nevelő intézmények digitális tanulási környezetének jellemzői, a digitális kreativitás kutatása
    2. A mobiltanulás lehetőségeinek vizsgálata és fejlesztése
    3. A digitális írástudás kritériumai
  1. Valós tanulási szokások elemzése multimédiás környezetben és módszerekkel
    1. Az IKT-használat hatásai a pszichikus, antropometriai és szemléletmódbeli sajátosságokra, vizsgálat a tanulók körében
    2. Mozgóképértés, médiahasználat, médiafogyasztás eltérő szociokulturális környezetben
    3. A különböző tudáshordozók használata a tanuláshoz és a vizsgára készülésben. A digitális kultúra elemeinek és eszközeinek elsajátítása, alkalmazása
  1. Hálózati kapcsolatok egyéni és intézményes meghatározói
    1. Az internetalapú szociális hálózatok, információkeresési és böngészési szokások
    2. A személyiség és a tanulás a WEB világában
    3. A hálózatok és a pszichopatológia

A projekt során elért potenciális FP7/FP8 partnerek

 

University of Amsterdam / Oefenweb

Weesperplein 4

1018 XA Amsterdam

 

A projekt támogatásával hazai és nemzetközi szakfolyóiratokban megjelent publikációk, illetve önálló monográfiák

 

FORGÓ Sándor (szerk): Az információközvetítő szakmák újmédia-kompetenciái, az újmédia lehetőségei. Eger: Líceum Kiadó, 2016. ISBN 978-615-5621-12-3

 

PLÉH Csaba: A megismeréstudomány alapjai. Az embertől a gépig és vissza. Budapest: Typotex, 2013. 320 p. ISBN 978-963-279-781-6

 

PLÉH Csaba: A lélek és a nyelv. Budapest: Akadémiai, 2013. 152 p. (Pont könyvek; 2) ISBN 978 963 05 9365 6

 

PLÉH, Csaba - Gurova, Lilia - Ropolyi, László (Ed.): New perspectives ont he history of cognitive science. Budapest: Akadémiai, 2013. 227 p. ISBN978 963 05 8797 6, HU ISSN 1786-2620,

 

Korunk című folyóiratban: PLÉH Csaba: A self vizsgálata: a centrifugális szempont című tanulmány (68-73. oldal), ISSN 1222 8338

 

ZVARA Edina: Nyugat-dunántúli protestáns lelkészek könyvei a késő humanizmus korában. Az összefoglalást fordította Verók Attila. Szeged; Budapest: Szegedi Tudományegyetem; Historia Ecclesiastica Hungarica Alapítvány, 2013. 500 p. (A Kárpát-medence kora újkori könyvtárai = Bibliotheken im Karpatenbecken der Frühen Neuzeit; 9). ISSN 1416-1044, ISBN 978-963-306-238-8

 

MONOK István: A németalföldi kiadványok aránya a 18. századi református értelmiség olvasmányaiban. In: Történetek a mélyföldről. Magyarország és Németalföld kapcsolata a kora újkorban. Szerk. Bozzay Réka. Debrecen: Printart-Press Kft., 2014. ISBN 978-963-473-430-7, 280-295. p.

 

PLÉH Csaba-Lukács Ágnes (Szerk.): Pszicholingvisztika 1-2. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2014. 1484 p. ISBN 978-963-059-499-8

 

PLÉH, Csaba-Csibra, Gergely-Richerson, Peter (Ed.): Naturalistic approaches to culture. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2014. 263 p. (Neurocognitive Development and Impairments). ISBN 978 963 05 9496 7, HU ISSN 1786-2620.

 

TASKÓ Tünde Anna - HATVANI Andrea - DORNER László: Az IKT használat jellegzetességei 5-12. évfolyamos tanulók körében. In: Oktatás-Informatika. 2014, VI. évf. 1. szám, 27-39. p.

 

VERÓK, Attila: Basler Drucke aus dem 16. Jahrhundert im Donau-Karpatenraum. In: WEDEL, Christine-Christ-von - GROSSE, Sven - HAMM, Berndt (Hrsg.): Basel als Zentrum des geistigen Austausches in der frühen Reformation. Tübingen: Mohr Siebeck, 2014. (Spätmittelater, Humanismus, Reformation = Studies in the Late Middle Ages, Humanism and the Reformation; Bd. 81) 378, [4] p. ISBN 978-3-16-153203-0, ISSN 1865-2840 - Ebben: pp. 327-338.

 

BORBÁS László – HERZOG Csilla – RACSKO Réka – SZÍJÁRTÓ Imre – TÓTH Tibor: Médiatudatosság és médiaműveltség: összegző tanulmány. In: BÁRDOS Jenő – KIS-TÓTH Lajos – RACSKO Réka (Szerk.): Új kutatások a neveléstudományokban. Változó életformák, régi és új tanulási környezetek. Budapest–Eger: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság; Líceum Kiadó, 2014. 336 p. ISBN 978-615-5509-17-9, ISSN 2062-090X – Ebben: pp. 9–22.

 

DÁVID Mária – ESTEFÁNNÉ VARGA Magdolna – HATVANI Andrea – TASKÓ Tünde – DORNER László – SOLTÉSZ Péter: Az infokommunikációs eszközök gyakori használatának hatása a tanulói képességekre. In: BÁRDOS Jenő – KIS-TÓTH Lajos – RACSKO Réka (Szerk.): Új kutatások a neveléstudományokban. Változó életformák, régi és új tanulási környezetek. Budapest–Eger: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság; Líceum Kiadó, 2014. 336 p. ISBN 978-615-5509-17-9, ISSN 2062-090X – Ebben: pp. 63–76.

 

FORGÓ Sándor: Az információközvetítő szakmák új média kompetenciái, az újmédia lehetőségei. In: BÁRDOS Jenő – KIS-TÓTH Lajos – RACSKO Réka (Szerk.): Új kutatások a neveléstudományokban. Változó életformák, régi és új tanulási környezetek. Budapest–Eger: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság; Líceum Kiadó, 2014. 336 p. ISBN 978-615-5509-17-9, ISSN 2062-090X – Ebben: pp. 87–104.

 

LENGYELNÉ MOLNÁR Tünde: IKT mint kulcs az oktatás és a gazdasági versenyképesség között. In: BÁRDOS Jenő – KIS-TÓTH Lajos – RACSKO Réka (Szerk.): Új kutatások a neveléstudományokban. Változó életformák, régi és új tanulási környezetek. Budapest–Eger: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság; Líceum Kiadó, 2014. 336 p. ISBN 978-615-5509-17-9, ISSN 2062-090X – Ebben: pp. 165–176.

 

PLÉH Csaba: Az ént körülvevő hálózatok meghatározói. Kognitív, evolúciós és szociálpszichológiai mozzanatok. In: BÁRDOS Jenő – KIS-TÓTH Lajos – RACSKO Réka (Szerk.): Új kutatások a neveléstudományokban. Változó életformák, régi és új tanulási környezetek. Budapest–Eger: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság; Líceum Kiadó, 2014. 336 p. ISBN 978-615-5509-17-9, ISSN 2062-090X – Ebben: pp. 193–205.

 

RACSKO Réka: Összehasonlító pedagógiai kutatások szükségessége az új tanulási környezetek bevezetésében a humán teljesítményt támogató kutatások szemszögéből. In: BÁRDOS Jenő – KIS-TÓTH Lajos – RACSKO Réka (Szerk.): Új kutatások a neveléstudományokban. Változó életformák, régi és új tanulási környezetek. Budapest– Eger: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság; Líceum Kiadó, 2014. 336 p. ISBN 978-615-5509-17-9, ISSN 2062-090X – Ebben: pp. 221–238.

 

TÓVÁRI Judit: Virtuális szemináriumok szervezésének elméleti és gyakorlati kérdései. In: BÁRDOS Jenő – KIS-TÓTH Lajos – RACSKO Réka (Szerk.): Új kutatások a neveléstudományokban. Változó életformák, régi és új tanulási környezetek. Budapest– Eger: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság; Líceum Kiadó, 2014. 336 p. ISBN 978-615-5509-17-9, ISSN 2062-090X – Ebben: pp. 281–294.

 

VERÓK Attila: Egy erdélyi szász polihisztor, Martin Schmeizel (1679–1747) oktatói és tankönyvírói munkássága. In: BÁRDOS Jenő – KIS-TÓTH Lajos – RACSKO Réka (Szerk.): Új kutatások a neveléstudományokban. Változó életformák, régi és új tanulási környezetek. Budapest–Eger: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság; Líceum Kiadó, 2014. 336 p. ISBN 978-615-5509-17-9, ISSN 2062-090X – Ebben: pp. 319–336.

 

PLÉH Csaba – RÁCZ Anna – SOLTÉSZ Péter – KARDOS Péter – BERÁN Eszter – UNOKA Zsolt: A lélek a web világában. Kapcsolatok és tanulás az új IKT közegében. In: Pszichológiai Szemle, 69 (2014), 4/3. pp. 679–705. DOI: 10.1556/MPSzle.69.2014.4.3.

 

A projektben közreműködő fiatal kutatók

 

Borbás László

Tanulmányok helye:                                  Eötvös Loránd Tudományegyetem

                                                                  Pedagógiai és Pszichológiai Kar

                                                                  Neveléstudományi Doktori Iskola

Fokozatszerzés várható időpontja:            2015.

 

 

Bollók Csaba

Tanulmányok helye:                                  Színház- és Filmművészeti Egyetem

                                                                  Doktori Iskola

Fokozatszerzés várható időpontja:            2015.

 

 

Dr. Czeglédi László

Tanulmányok helye:                                  Eötvös Loránd Tudományegyetem

                                                                  Bölcsészettudományi Kar

                                                                  Irodalomtudományi Doktori Iskola

Fokozatszerzés időpontja:                         2013. szeptember 12.

 

 

Göncziné Kapros Katalin

Tanulmányok helye:                                  Debreceni Egyetem

                                                                  Informatikai Tudományok Doktori Iskola

Fokozatszerzés várható időpontja:            2017.

 

 

Gulyás Enikő

Tanulmányok helye:                                  Eszterházy Károly Főiskola

                                                                  Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar

                                                                  Neveléstudományi Doktori Iskola

Fokozatszerzés várható időpontja:            2016.

 

 

Kolozsvári Csaba Zsolt

Tanulmányok helye:                                  Babeș–Bolyai Tudományegyetem, Kolozsvár

                                                                  Szociológia Doktori Iskola

Fokozatszerzés időpontja:                         2016.

 

 

Komló Csaba

Tanulmányok helye:                                  Eszterházy Károly Főiskola

                                                                  Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar

                                                                  Neveléstudományi Doktori Iskola

Doktori szigorlat időpontja:                      2015. január 23.

 

 

Kvaszingerné Prantner Csilla

Tanulmányok helye:                                  Eötvös Loránd Tudomány Egyetem

                                                                  Informatika Doktori Iskola

Fokozatszerzés időpontja:                         2017.

 

 

Pacsuta István

Tanulmányok helye:                                  Debreceni Egyetem

                                                                  Humán Tudományok Doktori Iskola

Fokozatszerzés időpontja:                         2015.

 

 

Racsko Réka

Tanulmányok helye:                                  Eszterházy Károly Főiskola

                                                                  Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar

                                                                  Neveléstudományi Doktori Iskola

Fokozatszerzés várható időpontja:            2016.

 

 

Tömösközi Péter

Tanulmányok helye:                                  Eszterházy Károly Főiskola

                                                                  Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar

                                                                  Neveléstudományi Doktori Iskola

Fokozatszerzés várható időpontja:            2018.

 

 

A projektben közreműködő vállalkozások

 

CleverBoard Interaktív Eszközöket és Megoldásokat Forgalmazó és Szolgáltató Kft.

3353 Aldebrő, Arany J. u. 11.

 

e-Corvina Informatikai Szolgáltató Kft.

1149 Budapest, Angol u. 34.

 

Euro One Számítástechnikai Zrt.

1145 Budapest, Újvilág u. 50-52.

 

Nemzeti Tankönyvkiadó Zrt.

1143 Budapest, Szobránc u. 6-8.

 

Szinva Net Informatikai Kft.

3518 Miskolc, Erenyő u. 1.

 

Magyar Telekom Nyrt.

1013 Budapest, Krisztina krt. 55.

 

PUBLIKÁCIÓK

 

Dunaújvárosi Főiskola

  1. Klucsik Gábor: Videóval támogatott oktatás a Dunaújvárosi Főiskolán

In: Kiss Natália, Németh István Péter (szerk.)

Tanulási terek. 225 p.

Budapest: DUF Press; Új Mandátum Könyvkiadó, 2014. pp. 182-200.

(Dunakavics könyvek; 3.)

 

  1. Klucsik Gábor:  A Dunaújvárosi Főiskolán alkalmazott videóval támogatott on-line oktatás bemutatása és kutatási eredményeinek ismertetése

In: Dr. Berke József (szerk.)

XX. Multimédia az oktatásban konferencia előadások. Konferencia helye,

ideje: Sopron, Magyarország, 2014.06.05-2014.06.06. Budapest: Neumann János Számítógép-tudományi Társaság, 2014. pp. 50-58.

 

  1. Klucsik Gábor: A Dunaújvárosi Főiskolán alkalmazott online oktatás vizsgálata

Budapest: DUF Press; Új Mandátum Könyvkiadó, 2014. pp. 45-64.

(Dunakavics könyvek; 2.)

 

  1. Klucsik Gábor, Ludik Péter: A Dunaújvárosi Főiskolán alkalmazott online oktatás vizsgálata

Tudományos Hét "Tudományos eredmények elismerése és disszeminációja a Dunaújvárosi Főiskolán" (Dunaújváros, 2014. november 10-14.), Kommunikáció és Médiatudományi szekció (2014) Előadás

 

  1. Kadocsa László, Ludik Péter, Klucsik Gábor: Új modell az elektronikus tanulási környezetben: Merre tovább e-learning?

Tudományos Hét - Egyhetes konferenciasorozat a Dunaújvárosi Főiskolán,

TÁMOP-4.2.3-12/1/KONV-2012-0051 "Tudományos eredmények elismerése és disszeminációja a Dunaújvárosi Főiskolán" c. pályázat támogatásával(Dunaújváros, 2013. november 11-15.) (2013)

 

  1. Klucsik Gábor, Ludik Péter, Kadocsa László: Új modell az elektronikus tanulási környezetben: (Merre tovább e-learning?)

In: Bárdos Jenő, Kis-Tóth Lajos, Racsko Réka (szerk.)

XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia: Változó életformák - Régi és új tanulási környezetek. 561 p.

Konferencia helye, ideje: Eger, Magyarország, 2013.11.06-2013.11.09.

Eger: Líceum Kiadó, 2013. pp. 426-427.

 


< Vissza