Széchényi 2020

IKT a tudás és tanulás világában - humán teljesítménytechnológiai (HPT) kutatások és képzésfejlesztés

TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0008


EKF

Az Észak-magyarországi régió két és fél évszázados múltra visszatekintő intézménye. Az állami felsőoktatás Egerben 1949-ben kezdődött, amikor a magyar országgyűlés által 1948-ban alapított és Debrecenben egy évig működött Pedagógiai Főiskola 14 oktatóval és 93 hallgatóval az egri Líceumba költözött. Azóta az egri főiskola mintegy ötvenezer felsőfokú végzettségű szakembert adott a magyar társadalom számára.

 

Az Eszterházy Károly Főiskola a régió egyik meghatározó, önállóan gazdálkodó felsőoktatási intézménye. Az 1991-es évektől kezdődött képzésfejlesztés eredményeképpen az egri tanárképző főiskola szélesebb kínálatú főiskolává vált.

 

Napjainkban a főiskola közel 10 ezer főt megközelítő hallgatói létszámmal – a maximálisan felvehető létszám 10.200 fő –, és 260 fős oktatói karral valamint egy kiváló gyakorlóiskolával rendelkező szervezet. Mindezt figyelembe véve az Észak–magyarországi Régió egyik meghatározó felsőoktatási tudásbázisa.

 

A főiskola az oktatási szolgáltatások minőségének emelésével, a hallgatói igényekre figyelő átjárható, választási lehetőséget nyújtó, rugalmas tanulmányi rendszer kiépítésével - a Bologna-folyamatnak megfelelően az Európai Felsőoktatási Térséghez csatlakozva - az EU tagságból adódó és a régió speciális nevelési problémáinak kezelésére felkészítő oktatással, hazai és nemzetközi elismertségre is számot tartó értékes diplomákat ad ki.

 

A Főiskola szervezete kari struktúrában, funkcionális és szolgáltató egységek összehangolt munkájával működik.

 

A képzés négy karon, közel 30 alapszakon (BA/BSc) folyik - a bölcsészettudományok, a gazdaság- és társadalomtudományok, a természettudományok, a sporttudományok és a művészetek terén - nappali, részidős, valamint távoktatásos formában. Hallgatóink számára kínálunk továbbá felsőfokú szakképzéseket, számos szakirányú továbbképzést, és mesterszintű tanárképzést (MA) is.

 

A főiskola kiemelkedően jó szolgáltatást nyújt az idegen nyelvek tanulásához, 2 akkreditált állami nyelvvizsgahellyel áll a nyelvvizsgázni szándékozók rendelkezésére. Főiskolánk olyan intézmény kialakításán dolgozik, amely hazai és nemzetközi elismertségre is számot tartó diplomákat ad ki, mindamellett szellemi, tudományos és kulturális centrum szerepét tovább növeli a városban és az észak-magyarországi régióban.

 

Oktatás

 

A Főiskola közel 10 ezer főt megközelítő hallgatói létszámával – maximálisan felvehető létszám 10.200 fő –, 260 fős oktatói karával, valamint kiváló gyakorlóiskolájával a régió egyik meghatározó felsőoktatási tudásbázisa.

 

A képzés négy karon (Bölcsészettudományi, Gazdaság- és Társadalomtudományi, Tanárképzési és Tudástechnológiai, Természettudományi) nappali, levelező és esti tagozaton, valamint távoktatási formában folyik. A 34 Bsc/BA és 30 Msc/MA szak különböző mértékben fedi le a bölcsészettudományi, a gazdasági- és társadalomtudományi, a természettudományi, sporttudományi, valamint a művészeti szakterületeket. A szakirányú továbbképzési és a szakvizsga kurzusok széles kínálata az intézmény akadémiai tevékenységének jelentős hányadát teszi ki, és nagyban hozzájárul az aktuális piaci igények kiszolgálásához. Az intézményben több mint 15 felsőfokú szakképzés folyik és eredményesen működik a kétmodulos felsőfokig (OKJ) elvezető szakképzés is.

 

A Főiskola kiemelkedően jó szolgáltatást nyújt az idegen nyelvek tanulásához, 4 akkreditált állami nyelvvizsgahellyel áll a nyelvvizsgázni szándékozók rendelkezésére. A Főiskola számítás- és oktatástechnikai ellátottsága kiváló. A főiskolán közel 1300 db számítógép működik, ennek közel a fele áll a hallgatók rendelkezésére. (A nappali tagozatosok közül 6-7 hallgatóra jut egy számítógép.) A könyvtárakban, egyes folyosókon, illetve számítógépes termekben az épület nyitva tartása idején hozzáférhetnek a hallgatók a gépekhez. A gépek 99%-án elérhető az internet.

 

A kutatási eredmények hasznosulása

 

Az alapkutatást folytató kollégák kutatási eredményei - a kutatás természeténél fogva - csak hosszabb idő elteltével hasznosulnak. Ugyanakkor nagyon sok olyan kutatási eredmény született, amelyeket már sikerült beilleszteni a tananyagokba. Ezek kézzel fogható eredménye a számos megjelent tankönyv, főiskolai jegyzet, különböző új képzés, továbbképzési programok, multimédia. Elsősorban a természettudományos kutatási eredmények gyakorlati hasznosításáról érdemes szólni. Itt közvetlen módon hasznosul a régió igényének megfelelően végzett kutatás eredménye (pl. a bor- és élelmiszeranalitika, a környezettudomány, a talajtan, a napenergia hasznosítása, a hidrobiológiai, a növényélettan, a településföldrajz stb. területen).

 

Az intézmény innovációs szervezete 2006-tól az EGERFOOD Regionális Tudásközpont, mely az Észak-magyarországi Innovációs Stratégiával összhangban az innovációs képességek és tevékenységek fejlesztését, a kutatási tevékenységek összehangolását tűzte ki célul a gazdasági szféra számára is történő szolgáltatásával.

 

Főbb célok, fejlesztési lehetőségek

 

Képzési kínálatunkat az új lineáris képzési szerkezetre történő sikeres áttérést kiteljesítve tervezzük. Hallgatói létszámban a stabilitást kívánjuk biztosítani. Az alapképzés döntően meghatározó mértéke mellett a felsőfokú szakképzést a fokozódó gyakorlatorientáltsággal kívánjuk működtetni.

 

A kutatás-fejlesztésben határozott célunk a regionális innováció katalizálása. Ennek nemzetközi hálózathoz történő eredményes csatlakoztatását sajátosan kiemelt felsőoktatási feladatnak tekintjük.

 

Minőségfejlesztő programunkban a minőségbiztosítás és minőségkultúra komplex beágyazódásáig kívánunk eredményes és hatékony lépéseket tenni.

 

Infrastruktúrában a mennyiségi növekedésről határozottan a minőségi fejlesztés irányába tervezzük a változtatásokat. Ez igaz a hallgatói létszámhoz és képzési szerkezethez igazodó oktatási terek rekonstrukciójára, a könyvtár és forrásközpont térben és időben bővülő elérhetőségére. A Líceum épületének revitalizációja egy tudományos, multifunkciós, magas technológiával felszerelt oktatási és kutatási központ lehetőségét hordozza magában.

 

Nemzetközi kapcsolatok

 

A Főiskola széleskörű nemzetközi kapcsolatrendszerrel rendelkezik, melynek keretében számos együttműködést tart fent határon túli magyar, európai uniós és tengeren túli felsőoktatási intézménnyel. Bár nemzetközi kapcsolataiban – EU-tagság miatt – az elmúlt években hangsúlyosabbá vált az európai régió szerepe - mely mind az európai tanár- és diákmobilitási (Erasmus) programok, mind a programban részt vevők számának növekedésében megmutatkozik – a Főiskola több, Európán kívüli intézménnyel is kötött, vagy hosszabbított meg együttműködési megállapodást. (pl. Open University Malaysia, Indonesian Institution of Arts, Satakunta University of Applied Sciences, Delta Higher Institutes for Engineering, Computers and Social Work in Mansoura, Delta University)


< Vissza