Széchényi 2020

IKT a tudás és tanulás világában - humán teljesítménytechnológiai (HPT) kutatások és képzésfejlesztés

TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0008


NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ ÉS KUTATÓ KÖZPONT

Kutatásvezető: Dr. Iker János


Áttekintés és problémafelvetés

 

Szervezetfejlesztést szolgáló tudáshasznosulást, tudástranszfert biztosító feltételrendszer kialakításához járul hozzá.

A mai gazdaságban, az egész társadalomban a tudás a versenyképesség egyik legfontosabb erőforrása, a tudás mely egyben a gazdasági siker egyik alappillére. Ehhez kell a tudásvagyont dokumentálni, rendszerezni a piac számára láthatóvá tenni.

 

A felsőoktatási intézmények fontos célja lenne az egyetem szellemi tulajdonnal kapcsolatos értékek feltérképezése, a felhalmozódó tudásbázis gondozása. Egy ilyen tudástérkép hiteles és részletes információt nyújthat a hallgatóknak, az oktatóknak, az együttműködő szervezeteknek és az intézmény valamennyi piaci partnerének. A tudástérkép minden oktatóról kutatóról, minden lényeges adatot, információt, kompetenciát, képességet magába foglal amivel az illető rendelkezik. Tartalmi követelmény: legyen a tudományterületek szerint strukturált, egyszerű, könnyen áttekinthető.

 

A kitöltéshez elektronikus felületet szoftvert kell fejleszteni. Dinamikus, naprakész az interneten korlátozottan elérhető adatbázis létrehozása, amelyre a szolgáltatásokat lehetne rá építeni. Egyben az intézmények közötti együttműködést is hatékonyan támogatja. A tudástérkép kidolgozásában meghatározónak kell lenni a kutatási terület eredményeinek, az alkalmazásoknak, az oktatói kvalitásoknak, a digitális kompetenciáknak, a nagy projektekben szerzett tapasztalatoknak, a csapatmunkában való jártasságnak és a hozzájuk kapcsolódó referenciáknak; beleértve a nemzetközi vonatkozásokat is.

 

Cél egy önálló rendszer építése (800 főre ami tovább bővíthető) amely az intézmény és a munkaerő piac fele a szükséges mértékben átlátható. A folyamatos használatához minőségbiztosítási rendszert kell kiépíteni, amely biztosítja a hitelességet a folyamatos karbantartást és rögzíti az eredményességet is.

 

Kutatási beszámoló, összefoglalás

 

A Nyugat-magyarországi Egyetem Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központja a felsőoktatás és a köznevelési rendszer számára biztosít szolgáltatásokat és ehhez kapcsolódva végez kutatásfejlesztést. A kutatásfejlesztés fontos területei:

 

  • az új tudás megszerzéséhez új módszertani eszközrendszer kialakítása
  • a tanulási környezet meghatározó tényezőinek, benne kiemelten a tanár és a diák együttműködés elemeinek fejlesztése és beépítése a napi oktatásba
  • tehetségfejlesztés a kisgyermekkortól a pedagógus életpályáig
  • mérés-értékelés és minőségbiztosítási rendszer kifejlesztése a tanulástámogatás területén

 

A szolgáltató és kutatóközpont szoros kapcsolatot tart az egyetem karaival, más egyetem kutatóintézeteivel és a gazdaság szereplőivel.

 

Ebben a rendszerben fontos elem volt a projektben kitűzött cél: Szervezetfejlesztést szolgáló tudáshasznosulást, tudástranszfert biztosító feltételrendszer kialakítása.

 

A mai gazdaságban az egész társadalomban a tudás a versenyképesség egyik legfontosabb erőforrása, a tudás mely egyben a gazdasági siker egyik alappillére. Ehhez kell a tudásvagyont dokumentálni, rendszerezni a piac számára láthatóvá tenni.

 

A felsőoktatási intézmények fontos célja az egyetem szellemi tulajdonnal kapcsolatos értékek feltérképezése, a felhalmozódó tudásbázis gondozása. Egy ilyen tudástérkép hiteles és részletes információt nyújthat a hallgatóknak, az oktatóknak, az együttműködő szervezeteknek és az intézmény valamennyi piaci partnerének.

A tudástérkép az oktatókról, kutatókról, minden lényeges adatot, információt, kompetenciát, képességet magába foglal, mellyel az illető rendelkezik.

 

Tartalmi követelmény volt: legyen egyszerű, könnyen áttekinthető.

A kitöltéshez elektronikus felületet, szoftvert kellett kifejleszteni. Elérhető: http://nyme.vhp.hu

 

A dinamikus, naprakész az interneten elérhető adatbázis létrehozása, fontos indulási elem a gazdaság és a felsőoktatás kapcsolatában, amelyre szolgáltatásokat lehet ráépíteni és egyben az intézmények közötti együttműködést is hatékonyan támogatja.

A tudástérkép kidolgozása a következő elemekre épült:

Alapadatok, tudományos tevékenység, készségek és képességek, kompetenciák (személyes adatok, szervezeti egység, beosztás, oktatási kutatási terület, nyelvtudás, oktatási kutatási szolgáltatási eredmények, milyen projektekben vett részt, munkatapasztalatok, egyéb érdeklődés, külföldi tapasztalatok).

 

Egyéni kompetencia felmérés: csapatmunka, irányítás, szervezés, elemző készség, kommunikáció, IKT készség, egyéb tudás, a rendelkezésre álló technikai eszközök (szervezetben).

A működő rendszer kiépült, amely az intézmény és a munkaerő piac felé a szükséges mértékben átlátható. A folyamatos használatához minőségbiztosítási rendszert kellett kiépíteni, amely biztosítja a hitelességet a folyamatos karbantartást és rögzíti az eredményességet is.

 

Jelenleg 41 szervezeti egység mintegy 200 oktató és kutató került be a rendszerbe, amelynek feltöltése a fenntartási időszak alatt is folyamatos lesz.

A felület kialakításának folyamatáról, a munka szakaszairól a jegyzőkönyvek tanúskodnak.

 

Kutatási beszámoló


< Vissza